Geboren met de klarinet zou je kunnen zeggen. Een leven lang samen, op de camping in Frankrijk, in de tuin in Schiedam en in verschillende muziekgroepen. Bij voorkeur improviserend, het liefst zonder bladmuziek; open voor elk muzieksoort en bij Sjarm bijzonder tevreden met de Klezmer en Balkanmuziek. Altijd in voor een mooie solo.
Daarnaast begeleidt René, in de door hem gezongen latinnummers, zichzelf op gitaar.
Opgegroeid in Delfshaven waar hij in drumband Piet Hein heeft leren drummen. Via allerlei pop en coverbandjes schoof Ron langzaam op richting wereldmuziek. Op dit moment speelt hij jembee in Kawienbie (www.kawienbi.nl) en percussie en andere instrumenten in Sjarm. Onder de “andere instrumenten” valt de Hang, de Cajon en een Fulani fluit. Daarnaast en daarbij speelt hij ook gitaar en zingt op geheel eigen wijze!
Als kind koos Suzette voor de accordeon, en ze heeft deze nooit meer afgedaan.
Ze heeft in een aantal ensembles gespeeld, gevarieerd in stijl (van Franse
chansons tot Cohen), met een voorkeur voor wereldmuziek. Zij voelt zich dan
ook altijd verheugd om met Sjarm muziek te maken.
Ze begeleidt het theatrale dameskoor “Uit Volle Borsten”
(www.uitvolleborsten.nl). Tijdens de wintermaanden vormt zij de muzikale
omlijsting van jeugdtheater “Potdoosie”.
Suzette werkt in het onderwijs en geeft accordeonles.
Zij is organisator van Wereldmuziekfestival Verueño en is actief binnen het
culturele leven van Schiedam.
Bekend van de Schiedamse muziekschool Opmaat. Cd’s gemaakt, muziekboeken geschreven en een muziekmethode voor keyboard geschreven (www.polformusic.nl) Luistert naar en speelt gamelan-muziek. Stond aan de basis van de legendarische Popprijs Schiedam. Begeleidde talloze beginnende pop-bandjes en heeft nu zijn eigen muziekschool (www.muziekhuisschiedam.nl)
En …… speelt al weer een aantal jaren piano in Sjarm.
Ik speel basgitaar bij Sjarm sinds 2014 en ben de opvolger van
Peter Swart. Sinds mijn dertiende jaar speel ik gitaar. Ooit ben ik begonnen met een
lesguitaar van de Firma Hakkert, maar heb die al snel ingewisseld voor een electrische
gitaar. Popgitaarles was er begin zeventiger jaren nog niet of nauwelijks, maar van zwager
Fred van Willigen kon ik de kneepjes van het vak leren. Dat lukte zo aardig, dat ik op mijn
negentiende les kon geven bij muziekwinkel Mayflower op het Broersveld. Een aantal
bekende Schiedamse gitaristen kunnen zich dat nog wel herinneren.
Al snel volgde een deelname aan bands als Dusty Mainroad, Irving, Djamila, Trema,
Boogietrap (voorloper van Tip on In) en Impassadoble, waar ik het grootste deel van het
repertoire voor schreef. De langste tijd heb ik bij Solid Soul gezeten, de soulformatie rond
zangeres Ria van Willigen. Aangezien dit soul-covers waren, stond mijn schrijflust toen op
een laag pitje. Een doorstart met de achtergrondzangeressen kwam in de rockband Miss
Behave. Het vaderschap en de doordeweekse werkdruk werd teveel om ook nog in een
band te zitten en ik hield het samenspelen met bands voorlopig voor gezien. Ik besloot om
te gaan honkballen. Na tien jaar honkbal en softbal begon het toch weer te kriebelen en
besloot ik jamsessies te bezoeken. Al vrij snel werd ik jamsessieleider bij Café Van der Wal
en kwam in de band Jam’d terecht. De negentiger jaren rock was achteraf toch niet
helemaal mijn ding en ook de David Bowie coverband paste niet bij mij. Ik besloot om met
zangeressen samen te werken. De Amerikaanse Ines Kembel wilde wel een aantal
concerten met mij doen. En ook met Kizzy en Cindy Mirande heb ik een aantal keer
opgetreden. Ik was een tijd vaste gast bij de Duvel Sessions in Bird. Sjarm is de eerste
band waarin ik bas speel.